't Vliehout

Advies   

Canadese Kano   

WadDory Tan Tingo   

Tan Tingo EcoSloep   

WadDory Tan Tara   

Badboot   

Roei-zeilsloep   

Contact   

Bouw Canadese Kano “Red Bird”


technische gegevens:
Ontwerp: Steve Killing
Lengte: 533 cm
Grootste breedte: 85 cm
Breedte op de waterlijn: 80 cm
Holte: 30 cm
Hoogte stevens: 54 cm
Tekeningen: Bear Mountain Boat Shop
Gewicht: 30 kg
Capaciteit: 230 kg
Prismatisch coëfficiënt: 0,496
Latten, doorsnede: 6 x 19 mm
Latten, aantal: 66 stuks

INTRODUCTIE

Ik wilde mijn era als botenbouwer aanvangen met de bouw van een Canadese kano. Gebouwd uit smalle houten latjes, die met een “holletje-bolletje” in elkaar passen. En met mooie, gevlochten rieten zittingen.
Van dat voornemen is destijds niets terecht gekomen. Ik had gelijk al zoveel opdrachten dat er geen tijd was voor die kano. De twee iepen platen die ik speciaal voor de bouw had gekocht, zijn er nog steeds. Alleen is er weinig iep meer van over…

Nu, 12 jaar later, zijn er geen opdrachten meer en is er alle tijd om dit avontuur aan te gaan. Want het is toch niet zo eenvoudig als ik dacht. Volgens de bouwvoorschriften van Tedje Moores, van de Bear Mountain Boat Shop, worden de latten op de mallen vastgeniet. Dat geeft in elke plank op elke mal van die “slangen beten” in het oppervlak van de latten. Na het coaten zijn die overduidelijk zichtbaar.

Deze methode bouwt snel en geeft op zich een patroon als klinknageltjes, alleen, ik vind dat niet mooi. Vandaar dat ik, een beetje eigenwijs, wil proberen om de latten zonder gebruik van het nietpistool langs de mallen te vleien. Diezelfde bouwvoorschriften schrijven Red Cedar voor als bouw materiaal. Lekker licht en mooi van kleur en structuur. Ik heb echter nog een hele stapel Oregon Pine liggen, en flink wat Eik. Mijn kano maak ik van het materiaal dat ik voorhanden heb. Wordt daardoor wat zwaarder (en robuuster), maar dat vind ik geen probleem. Vooral het voorkomen van die slangenbeetjes kost veel tijd en inspanning.

Wij vinden de grote Canadese kano heel prettig om mee te varen. Hij is redelijk stabiel en er kan veel in mee genomen worden. En is toch makkelijk voort te bewegen, ook alleen peddelend. Met ons gezin zijn wij een keer de Semois (Zuidelijke Ardennen) afgezakt in twee, plastic, dat wel, kano’s. Daarna waren wij er aan verslingerd. De Red Bird hebben wij gekozen voor zijn zeewaardigheid, want wij varen op klein en op groot water.

Volg hier het bouwverslag met mijn commentaar (browser opent nieuw venster!). Wanneer u geïnteresseerd bent (geraakt) in de bouw van- of het varen met Canadese kano’s, neem dan contact met mij op.


"maar een weelde om in te varen"